STÁLE PLATÍ NALÉHAVÉ VOLÁNÍ Z AMAZONIE, JEŠTĚ TÝDEN VYBÍRÁME PENÍZE NA ZÁCHRANU OBLASTI PŘED TĚŽAŘI. Více na titulní straně. Děkuje. Krásný zbytek léta přeje Míša, Richard a nová posila týmu Anet.

Jak ochutit kakao, koření na kávu a kakao

Koření do kávy a kakaa

Už jste se s tím určitě setkali. Příchutě do kávy, koření do kávy, ochucená káva. To samé platí i pro kakao.

Jaké je nejoblíbenější koření k dochucení kávy a kakaa? Proč se nápoje koření? Kvůli chuti? Protože je to moderní?

Když se rodila naše vlastní kořenící směs Madam Cacao do kávy a kakaa, tak jsme hodně a dlouhá léta zkoumali. A tady něco málo z našich poznatků:

Koření do kávy

S kávou je možné zkombinovat různá koření. Některá koření mohou přidat do kávy nové vůně a chutě, které zvýrazní nebo doplní chuť kávy. Ale zdá se, že v tom může být i víc. Pokud tedy nejste zarputilý zastánce krátkého espressa s bohatou krémou, čtěte dál:

Mezi oblíbená kávová koření patří:

  1. Skořice: Skořice je jedním z nejoblíbenějších doplňků do kávy. Přidává sladkou, teplou a kořeněnou chuť a vůni. Skořice také může pomoci snížit míru kyselosti kávy a dodat jí vyváženější charakter.

  2. Hřebíček: Pár hřebíčků do kávy přidá jemnou pikantnost a vůni. Hřebíček také pomáhá zmírňovat hořkost kávy.

  3. Zázvor: Přidání zázvoru do kávy může přinést jemnou kořenitost a osvěžující citrónovou nótu.

  4. Kurkuma a černý pepř: o této kombinaci samostatně níže
  5. Vanilka: Vanilka se hodí zejména do sladších kávových nápojů. Přidává sladkou a aromatičtější chuť. U nás v nabídce najdete dokonce extrakt z pravé vanilky z Amazonie.

  6. Kardamom: Toto koření dodá kávě exotickou chuť a vůni. Kardamom se často používá v arabské kávě a dodává jí charakteristické aroma.

 

Kardamom do kávy

Traduje se, že přidání kardamomu do kávy může mít některé pozitivní účinky na tělo, ačkoli vědecké studie v této oblasti nejsou úplně jednoznačné. Existuje několik možných důvodů, proč by mohlo být přidání kardamomu do kávy prospěšné:

  1. Antioxidanty: Kardamom je bohatý na antioxidanty, které pomáhají neutralizovat škodlivé volné radikály v těle. Přidání kardamomu do kávy může přispět k jeho celkovému antioxidantovému potenciálu a může chránit buňky před oxidativním stresem.

  2. Zažívání: Kardamom má dlouhou tradici používání jako zažívací podpora. Může pomoci uklidnit trávicí trakt, snížit nadýmání a podporovat lepší trávení. Pokud člověk má náchylnost k nepříjemným vedlejším účinkům kávy, jako jsou pálení žáhy nebo zažívací potíže, může přidání kardamomu pomoct zmírnit tyto problémy.

  3. Zmírnění podráždění: Kofein obsažený v kávě může některé lidi citlivé na kofein podráždit nebo způsobit nervozitu. Kardamom má mírně uklidňující vlastnosti, což by mohlo pomoci zmírnit některé negativní účinky kofeinu a podpořit klidnější zážitek z kávy.

  4. Lepší vstřebatelnost kofeinu z kávy: podle zkušeností z arabských zemí má kardamom potenciál pomoci tělu lépe vstřebat kofein z kávy a tím vylepšit celkový dopad nápoje na tělo. K tomu tvrzení ale neexistuje žádná odborná studie.

 

Koření do kakaa:

Kakao je už samo o sobě aromatické a bohaté na chuť. Některá koření mohou přidat do kakaa zajímavé akcenty a zvýraznit jeho přirozenou chuť. Některá oblíbená koření, která se často používají s kakaem, jsou:

  1. Skořice: Stejně jako u kávy, skořice se hodí i do kakaa. Přidává sladkou a kořeněnou chuť a perfektně se doplňuje s přírodní sladkostí kakaa.

  2. Kardamom: Toto koření dodá kakau exotickou chuť a aroma.

  3. Čili: Pro milovníky pikantního kakaa může být přidání čili skvělou volbou. Čili dodá nápoji pikantní a teplou chuť.

  4. Muškátový oříšek: Přidání trochy muškátového oříšku může dodat kakau lahodnou oříškovou nótu.

  5. Med, javorový sirup, šťáva z kokosového květu, karob: prostě přirozená sladidla, která se skvěle hodí do kakaa a dodají mu sladší chuť.

Kurkuma a černý pepř

 

Nebojíte se experimentovat? Důležitou součástí všech našich kořenících směsí je kombinace kurkumy s černým pepřem, která má zajímavý význam. Jde zejména v souvislosti s využitím kurkuminu, což je hlavní aktivní složkou kurkumy.

Kurkuma je známá pro své mnohé zdravotní přínosy, a to díky kurkuminu, který má silné protizánětlivé a antioxidantové účinky. Bohužel, kurkumin má relativně nízkou biologickou dostupnost, což znamená, že jeho tělo špatně vstřebává a metabolizuje. Většina kurkuminu prochází trávicím systémem a nepřijde do krevního oběhu v dostatečném množství.

Černý pepř obsahuje látku nazývanou piperin, která mu dodává charakteristickou ostrou chuť. Piperin má zajímavou schopnost zvyšovat vstřebávání kurkuminu v těle. Mechanismus, jakým piperin zlepšuje biologickou dostupnost kurkuminu, je prostřednictvím inhibice enzymů, které by kurkumin rozložily ještě předtím, než se dostane do krevního oběhu.

Tato synergická kombinace kurkumy s černým pepřem v praxi znamená, že přidání malého množství černého pepře do jídla nebo nápoje s kurkumou zvýší její účinnost tím, že umožní tělu lépe vstřebávat a využívat kurkumin.

Je však třeba si dát pozor na přiměřené množství černého pepře, protože větší množství může být pro některé lidi nepříjemné nebo dráždivé pro zažívací trakt. Vždy je dobré dodržovat míru a pozorovat, jak vaše tělo reaguje na přidání černého pepře do jídel nebo nápojů s kurkumou.

Kurkuma a zázvor

Podobně jako černý pepř může zafungovat s kurkumou i zázvor. Zázvor obsahuje látky, které mohou zlepšit vstřebatelnost kurkuminu. Kombinace kurkumy a zázvoru v jídle nebo nápoji tak může synergicky působit na zdraví.

 

Kvalitní koření

Je důležité poznamenat, že mluvíme o kvalitním koření.

U kardamomu se pokuste vyvarovat již namletému, raději si pořiďte kardamom celý i s luskem a zrníčka si podrťte. Stojí to za to. Zkuste také objevit dobrý zdroj skořice, ideálně cejlonské, tedy skořice ze Srí Lanky. Valinku jsme vám již doporučili, u nás najdete skvělou amazonskou :-)